Print 

ProBikeAddiction a luat pulsul comunităților de cicliști din România printr-un sondaj de opinie online desfășurat între 24 ianuarie și 20 februarie 2013. Aflându-ne la început de drum am considerat extrem de important să cunoaștem pe cei cărora ne adresăm, chiar dacă ne întâlnim de ani buni la ture sau la competiții. Așa cum am promis, vă dezvăluim rezultatele sondajului nostru.

Răspunsurile voastre au pus degetul pe rană în cazul multor dintre problemele cu care ne confruntăm zi de zi și sperăm că împreună vom reuși să promovăm un pedalat decent în România. Suntem convinși că bicicleta poate deveni o alternativa viabila de transport, dar și un mod incredibil de plăcut și relaxant de a face sport.

La sondajul nostru au participat 168 de cicliști, din 28 de orașe. Cei mai mulți repondenți au fost din București – 37, respectiv Iași – 32. Locul II al Iașului între numărul persoanelor care au răspuns la sondaj nu ne surprinde, țintând cont de faptul că ProBikeAddiction va avea sediul central în Iași. Cu toată acestea, întreaga țara a fost bine reprezentată – Brașov, Botoșani, Timișoara, Târgu Mureș, Suceava, Arad, Sighetu Marmației sau Lugoj fiind alte orașe cu cel puțin 3-4 repondenți.

Sondaj ciclism

 

Persoanele care au dat curs sondajului nostru merg aproape zilnic cu bicicleta în lunile de vară, dar nu renunță de tot la plimbările cu bicicleta nici iarna. 30,35% dintre repondenți au precizat că merg cu bicicleta și iarna de 1-3 ori pe lună, alte 16 persoane declarând că se aventurează zilnic pe bicicletă, chiar și în anotimpul rece.

Mai mult decât atât, 60% dintre repondenți folosesc bicicleta ca mijloc de transport –pentru a merge la serviciu. Și fac asta pentru că este sănătos, prietenos pentru mediu și reprezintă o modalitate de deplasare mai ieftină și mai rapidă decât dacă ar folosi mașina. O problemă este însă lipsa parcărilor pentru cicliști la locurile de muncă ale acestora. 46,47% dintre repondenți au menționat acest aspect.

Cu toate acestea, nesiguranța pe șosea, volumul și viteza traficului, lipsa pistelor amenajate și a parcărilor securizate în care să poată lăsa bicicleta în siguranță reprezintă puncte nevralgice pentru majoritatea cicliștilor care au răspuns sondajului nostru. ”Consider că pistele de bicicliști sunt făcute doar pentru  a umple niște buzunare având în vedere felul îndoielnic în care sunt amenajate. Sunt denivelari la intersecțiile cu alte drumuri  - mă simt și mai în nesiguranță decât dacă aș fi pe drum. Pe lângă asta mașini parcate, pietoni...mai bine pe drum”, ne-a declarat Mihai din București. Din păcate, această problemă este generalizată, fiind comunicată de repondenți din toată țara.

Starea proastă a drumurilor a fost motivul pentru care o parte dintre repondenți au motivat uzarea componentelor la biciclete– ”roțile se strîmbă din cauza gropilor”. Tot gropile sau bordurile înalte par să fie și un motiv pentru pene sau deteriorarea conurilor și bilelor de la butuci.

Dinstanțele mari de parcurs, lipsa de timp,  alte posibile motive de descurajare în ceea ce privește mersul pe bicicletă, par să nu îi deranjeze pe repondenți, ba dimpotrivă. Peste 40% au notat ”deloc important”.

O altă problemă identificată este legată de ceilalți participanți la trafic. Conducătorii auto nu sunt obișnuiți cu bicicliștii și nu sunt dispuși să împartă drumul. De aceea, montarea unor semne de circulație prin care să fie anunțată prezența la trafic a cicliștilor este văzută ca o măsură importantă de peste 60% dintre repondenții chestionarului.

În ceea ce privește servisarea, 19% dintre persoanele care au răspuns la chestionar au declarat că apelează la astfel de servicii specializate, 40%, doar uneori, iar 32% preferă să își repare singuri bicicleta. Cele mai des întâlnite probleme de service sunt cele comune, legate de uzură – consumabile – cauciuc, cameră, lanț, pinioane, rulmenți și saboți/plăcuțe, schimbarea uleiului sau gresare, curățare.

Piața de servicii este completă ca ofertă, ”sunt de toate, bani să ai”, însă persoanele care au răspuns la sondaj ar dori prețuri mai accesibile și o răspândire teritorială mai mare. În plus, și-ar dori posibilitatea de a transporta bicicletele și în mijloacele de transport în comun, fie cele locale, fie naționale (trenuri ).

Din punct de vedere demografic, peste 92% dintre repondeți sunt bărbați, iar vârsta medie a persoanelor care au răspuns sondajului nostru este 32 de ani. Cel mai tânăr respondent are 10 ani, iar cel mai experimentat, 69 de ani. 51,58 % au studii superioare și postuniversitare, alți 31%, studii liceale, iar 17% dintre repondenți sunt elevi sau studenți.

Sondajul de opinie il puteti consulta aici.

Un infografic ce sintetizeaza rezultatele sondajului, aici.

Pe baza acestui sondaj, în parteneriat cu alte organizații care au aceeași misiune ca și noi – de a promova un pedalat decent în România, cu primăriile și cu Poliția Rutieră, ne propunem să inițiem o serie de acțiuni și activități de care cu siguranță veți auzi.